Konteiner Sisukord Konteinerite mõõtmed | Konteinerveod | Suurimad konteinerveofirmad | Vaata ka | Viited | Välislingid | Navigeerimismenüüwww.Hafen-Hamburg.dewww.Hafen-Hamburg.de"Eesti Raudtee vedas märtsis esmakordselt üle tuhande konteinerühiku""Eesti Raudtee sõlmis Hansa Liisinguga lepingu konteinerplatvormide soetamiseks""Eesti Raudtee konteinerveod on aastaga kasvanud ligi topelt"Keith Tantlinger, Builder of Cargo Container, Dies at 92M. P. McLean, 87, Container Shipping PioneerKonteineridÄripäev. Konteinerite import Hiinast läks kallimaksPostimees. Eesti sadamad pressivad end ummistuvale turuleEesti Ekspress. Konteinerid nafta asemeleEesti Päevaleht. Konteinerid? Jah, konteinerid!
LogistikaMahutid
kaubavedamiseksmahutiveoühikISOjalanekaubaalustHiinaAmeerika ÜhendriikidePõhja-Ameerikas1950. aastatelEestiEesti RaudteestatistikaaprillisündmustetransiitIATA
(function()var node=document.getElementById("mw-dismissablenotice-anonplace");if(node)node.outerHTML="u003Cdiv class="mw-dismissable-notice"u003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-close"u003E[u003Ca tabindex="0" role="button"u003Epeidau003C/au003E]u003C/divu003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-body"u003Eu003Cdiv id="localNotice" lang="et" dir="ltr"u003Eu003Cpu003Eu003Cbigu003EOsale artiklivõistlusel u003Ca href="/wiki/Vikipeedia:Wikimedia_CEE_Spring_2019" title="Vikipeedia:Wikimedia CEE Spring 2019"u003EKesk- ja Ida-Euroopa kevadu003C/au003E!u003C/bigu003Enu003C/pu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003E";());
Konteiner
Jump to navigation
Jump to search
Konteiner on kauba vedamiseks kohandatud kindlakujuline suletav mahuti ja ka veoühik, mida on võimalik toimetada saatjalt vastuvõtjale ilma kauba vahepealse käitluseta.
Kasutusel on mitmesuguseid konteinereid, mis erinevad üksteisest mõõtmete, ehituse ja kasutatud materjalide järgi. ISO-standardi soovitustega on konteinerid standardiseeritud mõõtude, kuju, kaalu, tugevusnäitajate, ehituse ja otstarbe järgi.
Konteinerid on kavandatud korduvvedudeks ning on käideldavad tõsteseadmete ja mitmesuguste mehhanismide abil.
Sisukord
1 Konteinerite mõõtmed
1.1 Standardmõõtudega konteinerid
2 Konteinerveod
2.1 Konteinervedude ajalugu
2.2 Konteinerveod meritsi
2.3 Suurimad konteinerisadamad
2.3.1 Läänemere sadamate konteinerikäibeid
2.4 Konteinervedu maismaal
2.4.1 Konteinerveod Eesti raudteel
2.5 Lennunduses kasutatavad konteinerid
3 Suurimad konteinerveofirmad
4 Vaata ka
5 Viited
6 Välislingid
Konteinerite mõõtmed |
Praegu on kasutusel peamiselt kaks erineva pikkusega konteineritüüpi: 20-jalane konteiner ja 40-jalane konteiner. Esimese kasulik pikkus (sisemised mõõtmed) on üldjuhul 5,9 m, teisel 12,03 m. Konteinerite kasulik laius on 2,352 m. 20-jalasesse konteinerisse on võimalik paigutada ühes kihis 10 FIN või 11 EUR kaubaalust, 40-jalasesse konteinerisse aga 22 FIN või 25 EUR kaubaalust. Konteinerite kasulik kõrgus on 2,35 m.
Põhiline 20-jalaste konteinerite tootja on Hiina.
Lisaks eelmainituile kasutatakse palju ka konteinereid pikkusega 13,6 m (45-jalased konteinerid), 14,5 m (48-jalased konteinerid) ja 16,1 m (53-jalased konteinerid).
Ameerika Ühendriikide sisestandardi järgi kasutatakse peamiselt 48-jalaseid ja 53-jalaseid konteinereid. Seda eriti raudteedel ja maanteel.
Standardmõõtudega konteinerid |
20-jalased konteinerid on maailmas enimkasutatud, kuid 40-jalaste konteinerite osatähtsus kasvab kiiresti ja seda eriti 20-jalaste konteinerite turuosa arvel. Aeglaselt kasvab ka pikemate konteineritüüpide osatähtsus ja seda eriti Põhja-Ameerikas. Eksisteerib ka lühemaid (näiteks 10-jalased konteinerid), kuid neid kasutatakse väga harva.
20-jalaste spetsiaalselt raskete kaupade vedamise jaoks ehitatud konteinerite (tühikaal 2400 kg) lubatud maksimaalne brutokoorem on koguni 30 480 kg ja seega võib nendega vedada kaupu kaaluga kuni 28 080 kg.
Konteinerite mahutavust mõõdetakse TEU-des (transport equivalent units), mis vastab ühe 20-jalase konteineri mahutavusele. Ühe TEU mõõtmeteks on võetud 6,06 m (pikkus) × 2,44 m (laius) × 2,59 m (kõrgus) või mahutavus umbes 33 m³.
Kaks TEU-d võrduvad ühe FEU-ga (forty-foot equivalent unit).
Järgnev tabel näitab kolme enimkasutatud konteineritüübi keskmisi mõõtmeid ja nendega veetavate kaupade maksimaalseid raskusi. Erinevate tootjate sama tüüpi konteinerid võivad oma näitajate poolest vähesel määral varieeruda.
20-jalane konteiner | 40-jalane konteiner | 45-jalane konteiner | ||
---|---|---|---|---|
meetrites | meetrites | meetrites | ||
välised mõõtmed | pikkus | 6,058 m | 12,192 m | 13,716 m |
laius | 2,438 m | 2,438 m | 2,438 m | |
kõrgus | 2,591 m | 2,591 m | 2,896 m | |
sisemised mõõtmed | pikkus | 5,898 m | 12,032 m | 13,556 m |
laius | 2,352 m | 2,352 m | 2,352 m | |
kõrgus | 2,385 m | 2,385 m | 2,698 m | |
ukseava | laius | 2,343 m | 2,343 m | 2,343 m |
kõrgus | 2,280 m | 2,280 m | 2,585 m | |
ruumala | 33,1 m³ | 67,5 m³ | 86,1 m³ | |
maksimaalne brutokaal | 24 000 kg | 30 480 kg | 30 480 kg | |
tühikaal | 2330 kg | 4000 kg | 4800 kg | |
netokoorem | 21 670 kg | 26 480 kg | 25 680 kg |
Konteinerveod |
Konteinervedude ajalugu |
Veonduses võeti konteinerid kasutusele 1950. aastatel rahvusvaheliste kaubavedude arengu käigus. Eesmärgiks oli vähendada kaupade käitlus- ja veokulusid.
Eriti hoogne on olnud konteinerveo areng viimastel aastatel, kui konteinervedude mahud on kasvanud ca 10% aastas.
Tänapäeval toimub hinnanguliselt 90% mitte-puistlastivedudest konteinerite abil. 2005. aasta andmetel oli maailmas umbkaudu 18 miljonit konteinerit, mis tegid ligi 200 miljonit reisi. Drewry Shipping Consultantsi analüüsi järgi käideldi 2007. aastal kõigis maailma konteineriterminalides 490 miljoni TEU jagu konteinereid.
Konteinerveod meritsi |
Suurimad konteinerisadamad |
20 suurimat konteinerisadamat (TEU järgi) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Koht | Sadam | 2016 | 2015 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 |
1. | Shanghai | 37 133 000 | 36 537 000 | 26 150 000 | 21 710 000 | 18 084 000 | 14 557 200 | 11 281 000 | 8 620 000 |
2. | Singapur | 30 904 000 | 30 922 000 | 27 932 000 | 24 792 400 | 23 192 000 | 21 329 000 | 18 410 500 | 16 940 900 |
3. | Shenzhen | 24 220 000 | 24 317 000 | 21 099 000 | 18 468 900 | 16 197 173 | 13 655 484 | 10 649 900 | 7 613 754 |
4. | Ningbo | 21 570 000 | 20 621 000 | 9 349 000 | 7 068 000 | 5 208 000 | 4 005 500 | 2 772 200 | 1 860 000 |
5. | Hongkong | 19 813 000 | 20 073 000 | 23 881 000 | 23 234 000 | 22 427 000 | 21 984 000 | 20 449 000 | 19 144 000 |
6. | Pusan | 19 456 000 | 19 469 000 | 13 270 000 | 12 030 000 | 11 840 445 | 11 491 968 | 10 407 809 | 9 453 356 |
7. | Guangzhou | 18 580 000 | 17 397 000 | 9 200 000 | 6 600 000 | 4 683 000 | 3 308 200 | 2 761 000 | 2 180 000 |
8. | Qingdao | 18 010 000 | 17 435 000 | 9 462 000 | 7 702 000 | 6 307 000 | 5 139 700 | 4 238 000 | 3 410 000 |
9. | Rotterdam | 12 385 000 | 12 235 000 | 10 790 604 | 9 690 052 | 9 286 757 | 8 280 787 | 7 143 920 | 6 506 311 |
10. | Dubai | 14 766 000 | 15 592 000 | 10 653 026 | 8 923 465 | 7 619 222 | 6 428 883 | 5 151.955 | 4 194 264 |
11. | Tianjin | 14 500 000 | 14 105 000 | 7 103 000 | 5 900 000 | 4 801 000 | 3 814 000 | 3 015 000 | 2 408 000 |
12. | Port Klang | 13 210 000 | 11 887 000 | 7 120 000 | 6 320 000 | 5 543 527 | 5 243 593 | 4 841 235 | 4 533 212 |
13. | Kaohsiung | 10 645 000 | 10 264 000 | 10 256 829 | 9 774 670 | 9 470 000 | 9 714 115 | 8 843 365 | 8 493 052 |
14. | Antwerpen | 10 037 318 | 9 653 611 | 8 175 951 | 7 018 799 | 6 488 029 | 6 063 746 | 5 445 437 | 4 777 151 |
15. | Dalian | 9 590 000 | 9 448 000 | ||||||
16. | Hamburg | 8 907 817 | 8 821 481 | 9 889 792 | 8 861 804 | 8 087 545 | 7 003 479 | 6 137 926 | 5 373 999 |
17. | Los Angeles | 8 857 000 | 8 160 000 | 8 355 039 | 8 469 853 | 7 484 624 | 7 321 433 | 7 178 940 | 6 105 857 |
18. | Tanjung Pelepas | 8 281 000 | 9 117 000 | 5 500 000 | 4 770 000 | 4 169 177 | 4 020 421 | 3 487 320 | 2 660 000 |
19. | Laem Chabang | 7 227 000 | 6 821 000 | ||||||
20. | Long Beach | 6 775 170 | 7 192 066 | 7 312 465 | 7 290 365 | 6 709 818 | 5 779 852 | 4 658 124 | 4 526 365 |
New York | 6 251 953 | 6 371 720 | 5 400 000 | 5 128 430 | 4 792 922 | 4 478 480 | 4 067 811 | 3 749 014 | |
Bremen/Bremerhaven | 5 488 999 | 5 546 657 | 4 912 177 | 4 449 624 | 3 743 969 | 3 469 253 | 3 189 853 | 3 031 587 | |
Allikas: www.Hafen-Hamburg.de |
Läänemere sadamate konteinerikäibeid |
Võrdluseks Eestile lähemad sadamad | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sadam | 2016 | 2015 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | |
Peterburi | 1 745 182 | 1 715 139 | 1 450 000 | 1 119 346 | 776 576 | 639 474 | 580 639 | |
Gdańsk | 1 296 188 | 1 085 835 | 77 473 | 70 014 | 43 739 | 22 537 | 20 136 | |
Helsingi | 430 429 | 416 667 | 459 744 | 500 000 | 471 778 | 456 598 | ||
Klaipėda | 392 000 | 231 548 | 214 307 | 174 241 | 118 366 | 71 589 | ||
Riia | 355 200 | 130 715 | 168 978 | 150 000 | 132 074 | 127 459 | ||
Tallinn | 208 784 | 127 459 | 127 585 | 113 081 | 99 629 | 87 912 | ||
Kaliningrad | 191 000 | 181 043 | 151 047 | 112 528 | 72 489 | 44 687 | 27 871 | |
Stockholm | 51 215 | – | 38 000 | 33 726 | 34 244 | 36 289 | ||
Kotka | 452 401 | 386 552 | 325 730 | 268 592 | 243 803 | |||
Ventspils | 200 000 | – | – | 5225 | 1044 | |||
Turu | 21 000 | 18 312 | 20 962 | 30 062 | 24 643 | |||
Allikas: www.Hafen-Hamburg.de |
Konteinervedu maismaal |
Konteinerveod Eesti raudteel |
Seoses konteinervedude kasvuga Eesti sadamates on kasvanud ka veomahud raudteel. Esmakordselt vedas Eesti Raudtee üle tuhande konteinerühiku 2006. aasta märtsis[1], kuid 2010. aastaks loodab raudtee-ettevõte konteinervedude mahtu 150 000 TEU-ni kasvatada[2].
Eesti Raudtee statistika järgi vedas ettevõte 2006. aasta septembrikuus 867 TEU-d ja aasta hiljem sama ajaperioodi jooksul 1645 TEU-d. 2007. aasta üheksa esimese kuuga veeti kokku 11 563 TEU-d, mida oli enam kui terve eelneva aasta jooksul kokku[3]. Kuigi 2007. aasta aprillisündmuste järel vähenes tunduvalt Venemaa-suunaline transiit, loodab ettevõte näha sellesuunaliste veomahtude kiiret taastumist ja tugevat kasvu lähiaastail ning plaanib selleks valmistudes kasvatada praegust umbes 700-platvormilist konteinerivaguniparki ca 2250–2500 vagunini. See tähendaks aga investeeringut suurusjärgus 1–1,25 miljardit krooni.
Eesti Raudtee plaanib seoses idasuunaliste transiidivoogude arendamisega avada lisaks olemasolevaile uusi konteinerveoliine Tallinna–Almatõ ja Tallinna–Moskva suunal. Seda on nimetatud üheks peamiseks põhjuseks, mis tingib vajaduse uue veeremi järele.[2]
Seni liigub suurem osa Eestit läbivatest konteineritest sadamate ja maanteede kaudu.
Konteinervedude struktuur Eestis sihtkohtade järgi 2008. aastal | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Riik | Osa | |||||
Venemaa | 43% | |||||
Kasahstan | 24% | |||||
Eesti | 21% | |||||
Kõrgõzstan | 6% | |||||
Usbekistan | 4% | |||||
Allikas: Äripäev, 27. mai 2008 |
Lennunduses kasutatavad konteinerid |
Kuigi suuremad lennufirmad kasutavad täpselt nende endi lennukite tarvis kohandatud kontreinereid, on IATA kokku pannud standardkonteinerite mõõdud.
LD-tähistusega konteineritüüpide mõõdud on toodud allolevas tabelis.
Tähistus | Laius tollides (2,54 cm) | Kõrgus tollides | Sügavus tollides | Mahutavus naeltes | Ruumala | Kuju |
---|---|---|---|---|---|---|
LD-1 | 92,0 | 64,0 | 60,4 | 3500 | – m³ | Tüüp A |
LD-2 | 61,5 | 64,0 | 47,0 | 2700 | 3,4 m³ | Tüüp A |
LD-3 | 79,0 | 64,0 | 60,4 | 3500 | 4,3 m³ | Tüüp A |
LD-4 | 96,0 | 64,0 | 60,4 | 5400 | – m³ | Ristkülikukujuline |
LD-5 | 125,0 | 64,0 | 60,4 | 7000 | – m³ | Ristkülikukujuline |
LD-6 | 160,0 | 64,0 | 60,4 | 7000 | 8,8 m³ | Tüüp B |
LD-7 | 125,0 | 64,0 | 80,0 | 13 300 | 10,6/11,6 m³ | Rect. or Contoured |
LD-8 | 125,0 | 64,0 | 60,4 | 5400 | 6,9 m³ | Tüüp B |
LD-9 | 125,0 | 64,0 | 80,0 | 13300 | – m³ | Rect. or Contoured |
LD-10 | 125,0 | 64,0 | 60,4 | 7000 | – m³ | Contoured |
LD-11 | 125,0 | 64,0 | 60,4 | 7000 | 7,2 m³ | Ristkülikukujuline |
LD-29 | 186,0 | 64,0 | 88,0 | 13 300 | – m³ | Tüüp B |
LD-1, -2, -3, -4 ja -8 on kasutatavaimad tüübid (tabelis paksu kirjaga) koos ristkülikukujuliste M3-konteineritega.
Suurimad konteinerveofirmad |
10 suurimat konteinerveofirmat järjestatuna TEU järgi, 1. jaanuar 2006 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Koht | Firma | TEU mahutavus | Turuosa | Laevade arv | ||
1. | A.P. Møller-Mærsk | 1 665 272 | 18,2% | 549 | ||
2. | Mediterranean Shipping Company S.A. | 865 890 | 8,6% | 299 | ||
3. | CMA CGM | 507 954 | 5,6% | 256 | ||
4. | Evergreen Marine Corporation | 477 911 | 5,2% | 153 | ||
5. | Hapag-Lloyd | 412 344 | 4,5% | 140 | ||
6. | China Shipping Container Lines | 346 493 | 3,8% | 111 | ||
7. | American President Lines | 331 437 | 3,6% | 99 | ||
8. | Hanjin-Senator | 328 794 | 3,6% | 145 | ||
9. | COSCO | 322 326 | 3,5% | 118 | ||
10. | NYK Line | 302 213 | 3,3% | 105 |
Vaata ka |
Keith Walton Tantlinger (1919–2011)[4] ja Malcom Purcell McLean (1913–2001)[5]- Konteinerjaam
Konteinerilaev ja ümberehitatud tanker Ideal X- Konteineriterminal
- Logistika
Viited |
↑ "Eesti Raudtee vedas märtsis esmakordselt üle tuhande konteinerühiku". 2006. Eesti Raudtee. Eesti.
↑ 2,02,1 "Eesti Raudtee sõlmis Hansa Liisinguga lepingu konteinerplatvormide soetamiseks". 10. mai 2006. Eesti Raudtee. Eesti.
↑ "Eesti Raudtee konteinerveod on aastaga kasvanud ligi topelt". 3. oktoober 2007. Eesti Raudtee. Eesti.
↑ September 6, 2011, MARGALIT FOX, Keith Tantlinger, Builder of Cargo Container, Dies at 92, NYTimes.com
↑ May 29, 2001, WOLFGANG SAXON, M. P. McLean, 87, Container Shipping Pioneer, NYTimes.com
Välislingid |
.mw-parser-output th.mbox-text,.mw-parser-output td.mbox-textborder:none;padding:0.25em 0.9em;width:100%.mw-parser-output td.mbox-imageborder:none;padding:2px 0 2px 0.9em;text-align:center.mw-parser-output td.mbox-imagerightborder:none;padding:2px 0.9em 2px 0;text-align:center.mw-parser-output table.mbox-smallclear:right;float:right;margin:4px 0 4px 1em;width:238px;font-size:88%;line-height:1.25em.mw-parser-output table.mbox-small-leftmargin:4px 1em 4px 0;width:238px;border-collapse:collapse;font-size:88%;line-height:1.25em
Pildid, videod ja helifailid Commonsis: Konteinerid |
- Äripäev. Konteinerite import Hiinast läks kallimaks
- Postimees. Eesti sadamad pressivad end ummistuvale turule
- Eesti Ekspress. Konteinerid nafta asemele
- Eesti Päevaleht. Konteinerid? Jah, konteinerid!
Kategooriad:
- Logistika
- Mahutid
(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.324","walltime":"0.419","ppvisitednodes":"value":787,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":8062,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":1452,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":8,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":0,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":5491,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 233.483 1 -total"," 57.09% 133.306 1 Mall:Ajakohasta"," 42.02% 98.114 1 Mall:Ambox"," 15.77% 36.823 21 Mall:Riigi_ikoon"," 10.93% 25.515 1 Mall:Commons"," 9.73% 22.715 1 Mall:Sõsarprojekt"," 8.27% 19.302 1 Mall:Äärekast"," 7.54% 17.595 1 Mall:Viited"," 2.31% 5.393 3 Mall:Netiviide"," 2.17% 5.070 1 Mall:Riik/Singapur/lipp"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.090","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":833642,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1338","timestamp":"20190330114318","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":91,"wgHostname":"mw1275"););